محصول به سبد خرید اضافه شد
0

هر آنچه در مورد تبریز باید بدانید

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 30 مهر 1401
بازدید: 105

معرفی تبریز


موقعیت شهر تبریز

موقعیت شهر تبریز .jpg

شهر تبریز در منطقه‌ای کوهستانی و نیمه‌جلگه‌ای واقع شده و در اصل جلگه‌ای است که از سه طرف شمال، جنوب و شرق آن راکوهستان احاطه کرده و مانند چاله‌ای میان این کوه‌ها واقع شده است و غرب آن زمین‌های هموار دشت تبریز و شوره‌زارهای تلقخه‌رود قرار گرفته است. این شهر از شمال و شمال غربی به شهرستان شبستر، از شمال شرقی به شهرستان اهر، از مشرق به شهرستان هریس و بستان آباد، از جنوب به شهرستان مراغه، و از جنوب غربی به شهرستان اسکو محدود می‌شود. شهر تبریز، مرکز شهرستان تبریز، و مرکز استان آذربایجان شرقی است که مساحت آن معادل 244.53 کیلومتر مربع است. شهر تبریز در نیمکره شمالی کره زمین واقع شده است. جهت جغرافیایی تبریز به مرکزیت ایران شمال غربی است. یعنی تبریز در شمال غربی کشور ایران واقع شده است. شهر تبریز در 38 درجه، 3 دقیقه، 36.84 ثانیه شمالی، 46 درجه، 16 دقیقه، 52.104 ثانیه شرقی واقع شده است. همانطور که می‌دانید آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 صورت پذیرفته است. در نتایج سرشماری سال 1395 جمعیت شهر تبریز معادل 1،773،033 نفر است که شامل 897،157 مرد و 875،876 زن می شود. شهر تبریز از 3 بخش، 4 شهر، 7 دهستان، و 69 روستا تشکیل شده است.

آب و هوای شهر تبریز

به طور کلی آب و هوای تبریز، کوهستانی و سرد و خشک است. میزان رطوبت در این شهر بسیار پایین است و زمستان هایی طولانی و سرد دارد. تابستان‌های تبریز معتدل، خشک و کم‌باران است. میانگین بیش‌ترین دمای تبریز در تیرماه به ۲۵ درجه‌‌ی سانتیگراد می‌رسد و در دی‌ماه که سردترین ماه سال است ، متوسط دما در شهر تبریز۲- درجه‌ی سانتیگراد است.

میانگین بارندگی سالیانه در تبریز حدود ۳۳۰ میلی‌متر است که متاسفانه رقم بالایی نیست و بیش‌ترین بارندگی در این شهر در فصل بهار اتفاق می افتد. فصل یخبندان از اوایل ماه آذر آغاز می‌شود و تا اواخر ماه فروردین ادامه پیدا می‌کند. تعداد روزهای یخبندان تبریز در طول سال، به‌طور میانگین به ۱۰۸ روز هم می‌رسد.

نکات جالب درباره شهر تبریز

  • تبریز از جمله شهرهایی است که به مدت طولانی پایتخت ایران بوده است.
  • تبریز امن ترین کلان شهر ایران است.
  • اولین چاپخانه ایران در سال ۱۲۲۷ در تبریز تاسیس شد.
  • اولین کتابخانه دولتی به دست محمد‌علی تربیت در سال ۱۳۰۰ در تبریز ساخته شد.
  • اولین قطار شهری در تبریز شروع به کار کرد.
    • اولین رستوران مدرن با نام کافه تریا در تبریز تاسیس شد.
  • اولین مدرسه ابتدایی مدرن با نام مدرسه رشدیه در تبریز شروع به کار کرد.
  • اولین مرکز تلفن ایران در تبریز افتتاح شد.
  • اولین آتش نشانی ایران در سال ۱۲۲۱ در تبریز شروع به کار کرد.
  • دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی ایران است.
  • بازار بزرگ تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
  • شهر تبریز پس از تهران بیشترین تعداد‌ موزه را دارد.

فاصله تبریز از شهرهای مهم کشور

تبریز در شمال غربی کشور ایران قرار گرفته است. به همین خاطر فاصله زیادی با شهرهای مرکزی شرقی و جنوبی ایران دارد. نزدیکترین استان به تبریز آذربایجان غربی است. فاصله ارومیه تا تبریز 148 کیلومتر است که طی کردن این مسافت با ماشین حدود 2 ساعت و 10 دقیقه زمان می برد. فاصله تبریز تا تهران نیز 635 کیلومتر است. طی کردن مسیر تهران تا تبریز با ماشین حداقل 7 ساعت زمان می خواهد. بنابراین اگر زمان رسیدن به تبریز برای شما مهم است بهتر است به فکر بلیط هواپیما تهران تبریز باشید و بقیه گزینه ها را را برای مسیرهای کوتاه تر بگذارید. به طور کلی راه های دسترسی به تبریز متفاوت است بجز ماشین شخصی شما از بیشتر شهرهای ایران برای سفر به تبریز با گزینه های مختلفی روبرو هستید . گزینه اول بلیط هواپیما تبریز است که برای شهرهای جنوبی و شرقی و مرکزی که در فاصله دورتری نسبت به این شهر هستند گزینه مناسب تری است. گزینه دوم بلیط قطار تبریز است که با توجه به مبدا سفر شما قیمت های متفاوتی دارد و مدت زمان متفاوتی در راه هستید و اما گزینه آخر بلیط اتوبوس تبریز است که برای شهرهای نزدیک به تبریز و یا مسافرت اقتصادی گزینه مناسبی است.

اقامت در شهر تبریز

تبریز از جمله شهرهایی است که برای سفر به آن با مشکلی همچون اقامت دسته و پنجه گرم نخواهید کرد. گزینه های متفاوتی برای اقامت در تبریز در اختیار شماست از هتل های لوکس پنج ستاره گرفته تا اقامتگاه های اقتصادی که هزینه سفر به تبریز را کاهش خواهند داد. شما دنبال هر نوع اقامتگاهی در شهر تبریز باشید بدون شک پیدا خواهید کرد پس از این بابت نگرانی نخواهید داشت. هزینه اقامت در شهر تبریز بر اساس نوع اقامتگاه، فصل و تاریخ سفر شما متفاوت خواهد بود.

هتل های شهر تبریز

هتل های تبریز معمولا اولین انتخاب مسافران برای اقامت در تبریز محسوب می شوند. اغلب این هتل ها دسترسی مناسبی به داخل شهر و سایر مکان های دیدنی و یا مراکز خرید تبریز دارند. به طور کلی انتخاب هتل در هر شهری به میزان بودجه و انتظارات شما از هتل بستگی دارد. هر زمان که این فاکتور ها را مشخص کنید انتخاب هتل در تبریز برایتان آسان خواهد شد.‌ نمونه ای از بهترین هتل های شهر تبریز عبارتند از:

هتل لاله تبریز

هتل لاله پارک تبریز.jpg

اگر به دنبال هتلی لوکس با امکانات رفاهی قابل قبول هستید هتل لاله تبریز بهترین انتخاب است. هتل پنج ستاره لاله از مرکز شهر کمی فاصله دارد و مناسب کسانی است که می خواهند از شلوغی شهر فاصله داشته باشند و در مکانی آرام و لوکس اقامت در تبریز را تجربه کنند. هزینه اقامت در هتل لاله تبریز از ۷۰۰ هزار تومان آغاز شده و تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان‌می رسد. آدرس هتل لاله تبریز: تبریز، اتوبان پاسدارن، میدان شهید فهمیده

هتل گسترش تبریز

هتل گسترش تبریز.jpg

یکی از هتلهای خوب چهار ستاره تبریز که امکاناتش دست کمی از هتل های پنج ستاره ندارد هتل گسترش است. این هتل دسترسی خوبی به جاذبه های دیدنی تبریز و ادارات دولتی دارد بنابراین مناسب کسانی است که با قصد تفریح و یا انجام امور کاری راهی تبریز می شوند. هزینه اقامت در هتل گسترش تبریز بین ۳۷۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. آدرس هتل گسترش تبریز: تبریز، چهارراه آبرسان

اقامتگاه های سنتی و بوم گردی

هتل لاله کندوان).jpg

یکی دیگر از گزینه های اقامت در شهر تبریز اقامتگاه های سنتی و بوم گردی است. با وجود اینکه تعداد این اقامتگاه ها در خود شهر تبریز زیاد نیست اما در اطراف این شهر نمونه بی نظیری از اقامتگاه سنتی را می توانید پیدا کنید‌. هتل لاله کندوان نمونه ای از اقامتگاه بوم گردی در اطراف شهر تبریز است و دلیل سفر بسیاری از مسافران به این شهر است. هتل لاله کندوان یکی از هتل های لوکس در اطراف تبریز به حساب می آید که واژه لوکس در برابر ویژگی های بصری و جالب این هتل تضاد جالبی را ایجاد کرده است. در واقع در نگاه اول شما خانه هایی در دل کوه را می بینید که چشم اندازی رو به کوه و رودخانه دارد اما در حقیقت شما با هتلی مجلل و امکانات عالی مواجه هستید. هزینه یک شب اقامت در هتل لاله کندوان ۷۵۰ هزار تومان تا ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

خانه و سوئیت

در سال های اخیر استفاده از خانه و سوئیت برای اقامت در شهرهای مختلف افزایش پیدا کرده است. تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما به راحتی می توانید برای مدت اقامت خود در شهر تبریز یک خانه یا سوئیت اجاره کنید. اقامت در خانه یا سوئیت به این شکل معمولا هزینه بسیار کمتری خواهد داشت. معمولا برای انتخاب خانه و سوئیت محل اقامتگاه هم محدودیت کمتری نسبت به هتل دارید. چون هتل های تبریز ممکن است در همه ی محله های آن نباشند اما خانه ی مبله و سوئیت می توانند در هر محله ای باشند. شما می توانید با هزینه ای بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای هر شب یک آپارتمان تمیز برای اقامت حداقل 4 نفر پیدا کنید. برای اینکه بتوانید سفر به تبریز را بهتر مدیریت و برنامه ریزی کنید بهتر است قبل از رسیدن به تبریز از طریق سایت های رزرو آنلاین خانه و سوئیت واحد اقامتی مد نظر خود را پیدا کرده و اجاره کنید. یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید توجه داشته باشید امتیاز و نظر مسافران قبلی آن واحد اقامتی در تبریز است. معمولا امتیاز و نظری که مسافران قبلی داده اند به خوبی نشان می دهد که می توان چه انتظاری از واحد اقامتی داشت.

غذاهای سنتی و رستوران های تبریز

کوفته تبریزی .jpg

تبریز از جمله شهرهایی است که قبل از رفتن باید دلتان را برای خوردن غذا‌هایی بی نظیر صابون بزنید. این شهر پر از غذاها و خوراکی هایی است که به محض رد شدن از کوچه های این شهر نیز بوی خوشش به مشامتان می رسد و اشتهایتان را قلقلک خواهد داد . کافی است لحظه ای چشمانتان را ببندید و بوی کوفته تبریزی یا آش دوغی که فضای خانه را گرفته تصور کنید. از جمله غذاهای محلی این شهر می توانیم به کوفته تبریزی، خورشت هویج، دلمه برگ مو، آش آبغوره، آش اوماج، آش ماست، قورما شورباسی،سوای پلو، دویماج، کوکو لوبیا سبز و …. اشاره کرد. خوشبختانه تنوع غذای سنتی تبریز به قدری زیاد است که سلیقه های مختلف را در برمیگیرد و شما با هر رژیم غذایی و سبک غذایی نه تنها نگرانی بابت غذا خوردن در تبریز نخواهید داشت بلکه تبریز به مقصد های خوشمزه سفریتان تبدیل خواهد شد. اگر خوش شانس بودید و در سفر به تبریز مهمان سفره این مردم مهمان نواز بودید که هیچ اگر نه رستوران های زیادی در تبریز وجود دارد که غذاهای محلی این شهر را ارائه می دهند و شما می توانید برای ثبت یک تجربه به یاد ماندنی از آن ها استفاده کنید.

بهترین رستوران های تبریز

در تبریز میتوانید بهترین چلو کباب ها را بخورید. کباب هایی با بهترین کیفیت و طعمی بی نظیر. چندین رستوران برای خوردن چلوکباب در تبریز سرآمد هستد. بیشتر مسافرانی که به شهر تبریز سفر کرده اند برای خوردن چلو کباب رستوران های حاج علی، مهران، قرآنی، وحید، باختر، هزار دستان و برکه را توصیه می کنند. برای خوردن کوفته تبریزی هم می توانید به سراغ رستوران جلالی و رستوران سنتی باغ آنا بروید. اما به گفته مسافرانی که به تبریز سفر کرده اند اگر می خواهید غذاهای محلی تبریز را بچشید به سراغ کترینگ ها بروید. یکی از بهترین کترینگ هایی که می توانید در آن غذاهای سنتی تبریز را بچشید کترینگ دوتامون است.

بهترین زمان سفر به تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز با توجه به قصد و هدف شما از سفر و موارد دیگری تعیین می شود. برای مثال ممکن است بهترین زمان سفر به تبریز از نظر آب و هوایی برای شما فصل تابستان باشد. چرا که با توجه به کوهستانی بودن شهر تبریز در فصل تابستان چند درجه خنک تر از شهرهای مرکزی و جنوبی ایران است و افرادی که تمایل دارند تا از گرمای هوای شهرشان فرار کنند و به خنکی تبریز پناه ببرند بهترین زمان برای سفر به تبریز تابستان است. سفر کردن به شهر تبریز آن‌ هم در فصل تابستان این مزیت را دارد که می توانید با تعداد زیادی توریست در این شهر مواجه شوید . جشنواره تابستانه تبریز هم در این فصل از سال برگزار می شود و شما می توانید در آن شرکت کنید و از نزدیک شاهد رویدادهای مختلف فرهنگی تبریز باشید. فصل بهار و پاییز نیز زمان مناسبی برای سفر به تبریز است چرا که پارک های جنگلی و طبیعت این منطقه خصوصا ارسباران به رنگ زرد و نارنجی در می آیند و برای بسیاری از مسافران خوشایند است تا در این فصل به تبریز سفر کنند.

هزینه های سفر به تبریز

هزینه سفر به شهر تبریز بستگی به برنامه سفر شما دارد. اینکه شما قصد دارید در تبریز اقامت داشته باشید، چه مکانی را برای اقامت در تبریز انتخاب می کنید، با چه وسیله ای قصد سفر به شهر تبریز را دارید، قصد دارید در چه رستوران هایی با چه رنج قیمتی غذا بخورید، قصد بازدید از چه مکان هایی در تبریز را دارید و چه تفریحاتی را می خواهید در این شهر تجربه کنید همه ای موارد در کنار هزینه های دیگر، تعیین کننده هزینه کلی شما به شهر تبریز هستند. بنابراین نمی توان برای همه افراد هزینه دقیقی برای سفر تبریز مشخص کرد. اما شما می توانید با استفاده از چرتکه چمدون هزینه های حدودی برای رفت و آمد و اقامت خود در شهر تبریز را محاسبه کنید. با این کار چند قدم در محاسبه هزینه های سفر جلو میفتید و می توانید برنامه سفر کارآمدتری برای تبریز تدارک ببینید و به خوبی از پس هزینه های سفر به تبریز بر بیایید.

نگارگری­ تبریز

هنر نگارگری در دوره شاه اسماعیل صفوی رونق پیدا کرد. این هنر ارزنده توسط پسر شاه اسماعیل که حاکم هرات بود به ایران راه پیدا کرد. نگارگری‌های تبریز از شکوه خاصی برخوردار است و امروزه نیز طرفداران زیادی دارد و می تواند گزینه مناسبی برای خرید سوغاتی در تبریز باشد.

برچسب‌ها:

rezazadeh

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی فراهم، مرکز خرید انواع سوغات، قهوه ، شکلات ایرانی و خارجی ، لوازم جانبی قهوه ، انواع دستگاه های قهوه می باشد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم سان ادمین می باشد.
Copyright © 2020 sunadmin